lørdag den 11. januar 2014

Restekurven bliver mindre...

 Som sagt har ugen stået i kreativitetens tegn, og maskinparken har ikke stået stille omend bloggen har gjort det. Det er blevet til en bunke af tasker og punge, nogle er allerede givet væk, men mange ligger her endnu.
Jeg har leget med at finde anvendelser for det mægtigt store udbud af forskellige rester i kurven, der rummer alt fra tyl, jersey, bomuld - over i grove møbelstoffer, hør og store mængder af denim - tilbage til satin, for-stoffer og endda silke.

Jeg havde en hel pose til at ligge med for-stoffer, som var sorteret ud i min sorterings-mania i sidste weekend. Men hver gang jeg fik lyst til at fore en pung, kjole eller taske med indholdet - gik det død ved at disse var blevet noget krøllet af mange års opbevaring i diverse restekasser/poser.
Så i går besluttede jeg mig for at stryge alle for-resterne op og få dem klippet lidt til, så de er klar til at lave projekter af.
Under strygningen får jeg fat i nogle større rester, som jeg umiddelbart synes er forkert placeret. Selvom jeg ikke havde meget lys at operere ved, kan fingrene sagtens mærke at vi har med en helt anden type stof at gøre; dette er ikke billigt syntetisk materiale, dette har fingrene lyst til at røre ved, dette giver associationer til smukke kjoler... Jeg får hurtigt sorteret alle stykkerne af dette materiale fra - og det viser sig at der på flere af dem er påtrykt denne tekst: Thai silk hand-wowen with 100% pure silk x-255"
Jeg har ikke syet i silke før - og derfor genkendte jeg ikke umiddelbart stoffet som silke. Men er meget begejstret for mit fund, der som eneste rest overhovedet har fået lov at finde tilbage til hylderne i syrummet. Denne lille skat skal bruges til et mere gennemtænkt projekt, og jeg glæder mig meget til at lege med det.



Her en mobiltaske til teenageren, som selv valgte farve.
Målte op efter hendes telefon, lagde 1½ cm til i hver side + bund til sømrum og syede sammen. Den lukkes med kraftig elastik der trækkes ned over knappen. Der er også påsyet en klips fra en aflagt keyhanger, som kan klipse den lille holder til høretelefonerne af og på efter behov.
 Hvad der kom ud af et sæt babysengetøj med Peter Plys :)

Dynebetrækket blev til en kjole med flæseærmer, og hovedpudebetrækket blev sammen med en rest hvid strækstof til et par bukser (der mere minder om marmelukker, muligvis kan de bruges under kjolen)

Begge str 86/92


En aflagt nederdel i en lækker kvalitet kunne ikke finde vej til genbrugsbutikken. Derfor fik jeg den syet om til en lillepigekjole - også str 86/92.
Bæltet på nederdelen blev omsat til ærmer og som "stolpe" foran på kjolen - ren visuel effekt.



Rester af møbelstof blev omsat til skuldertaske, toilettaske, firkantet pung og trekantet pung.


En bunke gardinprøver blev omdannet til 5 små trekantspunge, alle samme konstruktion, jeg kan godt undre mig over så forskellige de bliver blot ved at have hver sin farve.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar