tirsdag den 28. januar 2014

Ren barok!



Føler mig næsten hensat til en helt anden tid; med store, tunge mørke møbler, klunker ned fra de vinrøde velourgardiner, stormønstrede tapeter og adelsdamer i korsetter der sipper te og diskuterer ligegyldigheder mens tjenestefolk smyger sig langs væggene.

I dag er dagen hvor jeg har leget med tasker, mere specifikt tasker bygget op omkring gamle korsstingsbroderier.
Indtil videre er det blevet til 2 meget forskellige tasker:

Den første her er lavet i en rest kraftig grøn møbel velour. I den HELT rigtige grønne farve, den farve som møblerne havde hos mine oldeforældre i fordums tid. Stoffet er som tætklippet græs at røre ved, og det var en prøvelse for maskinen og min tålmodighed, men resultatet er heldigvis ganske tilfredsstillende.
Jeg klippede 2 firkanter, i den ene lavede jeg et cirkelrundt hul og syede broderiet fra en gammel pyntepude fast indenunder. Herefter satte jeg dem sammen med linning, satte hank på, forede dem og lavede dem firkantet i bunden. Meget meget simpelt og fint resultat :)

Forsøget gav absolut mod på noget mere, og selvom jeg godt kan mærke at det kræver lidt mod at klippe i de fine, fine korsstingsbroderier, jeg har været så heldig at finde i diverse genbrugsbutikker, så fik jeg alligevel taget mig sammen til at "ofre" et af de rigtig flotte på mit næste taske projekt:








Tasken her er syet i baner af stof, som er syet sammen og har fået pyntesting, små sting-broderier osv - alt sammen for at give et elegant udtryk. På forsiden er indsat et korsstingsbroderi med en rose, resten af tasken er lavet i møbelstoffer og en enkelt bane denim for ikke at det hele skulle gå i barok.
Hanken er sat på med gardinringe, og da tasken har størrelse af en rejsetaske er der lavet en lille skulder-beskyttelse påsat en gammel fin blonde. Tasken lynes i linningen.
Jeg er her super tilfreds med resultatet, virkelig en lækker taske med MANGE detaljer i et MEGET slidstærkt materiale :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar